het is weer winter - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Florian Dijck - WaarBenJij.nu het is weer winter - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Florian Dijck - WaarBenJij.nu

het is weer winter

Door: Florian

Blijf op de hoogte en volg Florian

16 December 2009 | Oekraïne, Kiev

Een huis is fijn... totdat het serieus begint te vriezen en je tot de ontdekking komt dat je 40 jaar oude ketel niet is opgewassen tegen temperaturen van -16 en je 's ochtends bijna niet onder je deken vandaan kunt komen omdat het zo verschrikkelijk koud is in huis. Het lijkt erop dat het de komende weken nog een beetje kouder gaat worden met temperaturen van -20 voor het komende weekend, dus dat belooft wat! We hebben de extra dekens en de kruik al uit de kast getrokken om 's nachts dan toch tenminste lekker warm te liggen.

Het ziet er wel allemaal prachtig uit, alles is wit, de hemel is knalblauw, een fel winterzonnetje schijnt door de ruiten van ons kantoor naar binnen. Een mens mag eigenlijk ook niet klagen als hij het zo goed heeft.

Overigens is er wel het een en ander veranderd in de toekomstplannen hier. Oorspronkelijk was het bedoeling dat ik naar Kazakhstan zou gaan om daar een kantoor te openen, maar dat idee is even bevroren, zal aan het seizoen liggen. Ik blijf, met andere woorden, in Kiev en daar ben ik ook niet zo heel erg rouwig om. Toen ik in kazakhstan was waren er een aantal dingen die me opvielen en dwarszaten en die me toch nog eens goed deden nadenken over of ik hier echt wel naartoe wil verhuizen. Zo heeft Almaty bijvoorbeeld niet echt een centrum. Klinkt misschien raar, maar het voelt aan alsof je in een buitenwijk wandelt terwijl je in het hartje van de stad staat, en dat is vervelend, het is saai. Bovendien is de infrastructuur er in mijn ogen ook veel te goed. In Kiev moet je echt opletten als je rijdt. Er zitten gaten in de weg, mensen rijden als maniakken, etc. In Kazakhstan rijdt iedereen keurig over keurig asfalt en er is overal politie die je permanent controleert. Het deed me denken aan Singapore, al die keurigheid. Maar eigenlijk vond ik het wel een beetje saai.

Ik blijf hier in Kiev, waar ik intussen al bijna 2 jaar woon, en waar ik me thuis voel. Wat de toekomst brengt weet niemand, maar onze afdeling hier draait goed en het team is fijn.

Komende week ben ik heel eventjes in NL voor de kerst. Ik wens iedereen heel fijne feestdagen en het allerbeste voor 2010!!

  • 16 December 2009 - 13:43

    Benjamin:

    Dag Broeders,

    lekker koud daar hoor. Hier is het ietsje warmer, maar als ik in mijn kamer kom, dan voelt het ook aan als een vriescel...

    Jammer dat Kazakhstan niet doorgaat, maar je zit iig goed in Kiev. Ik hoorde dat Masha een nieuwe baan heeft, wat doet ze nu precies?

    Tot volgende week!

    Grote knuffel,

    Benjamin

  • 16 December 2009 - 17:56

    Ansa:

    Hoi florrie,

    En dan loop ik te klagen dat het koud is in nl, wow -20 dat is pas koud en ook geen verwarming!!!nou stuur ik je alvast heeeeel veeeeel warme knuffels en hopen dat je zo de winter overleeft!

    Hmmmm dat klinkt ook heel saai in kazachstan, jammer je was er zo enthuosiast over! Maar is het ook niet dat je het leuk vindt in kiev vanwege de liefde? :-) ;-)

    Nou heeeele fijne feestdagen en het allerbeste in 2010!

    Kusjes en dikke kniffel uit winters wageningen (nu -3 graden)


  • 16 December 2009 - 22:38

    Nathalie:

    Hey Florian, Leuk te lezen dat je het er, ondanks de kou, nog steeds naar je zin hebt, en nog even in Kiev kan blijven. Hier vriest het ook behoorlijk, -8, en we hebben zelfs enkele voorzichtige sneeuwvlokjes gehad! Fijne kerstdagen gewenst en een fantatisch nieuw jaar!

  • 18 December 2009 - 11:05

    Florian:

    he hallo allemaal,

    Ja, Masha heeft een nieuwe baan en het bevalt haar goed, ze doet iets met nanotechnologie, maar het fijne weet ik er ook niet van...

    Zij zou liever vertrekken uit Kiev, maar samen hebben we het goed, dus zo dringend is dat niet.

    Fijne feestdagen!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Florian

Op 14/1 naar Moskou voor training en kennismaking met Russische bedrijfscultuur. Op 4/2 naar Kiev om daar als Commercieel medewerker te beginnen bij een transportbedrijf.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 2056
Totaal aantal bezoekers 37629

Voorgaande reizen:

14 Januari 2008 - 30 April 2010

Oekraine

Landen bezocht: