Recessie en Minsk - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Florian Dijck - WaarBenJij.nu Recessie en Minsk - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Florian Dijck - WaarBenJij.nu

Recessie en Minsk

Door: Florian

Blijf op de hoogte en volg Florian

25 Februari 2009 | Oekraïne, Kiev

Zo af en toe is het een zegen dat het internet het even niet doet. Het dwingt je even een stapje terug te zetten, niet meer de hele tijd naar klanten te zoeken die je met de huidige economische situatie in Oekraïne toch niet vindt, om eens even stil te staan bij al die dingen die je al een hele tijd wilde doen maar die er niet van kwamen omdat je jezelf niet dat moment gunde om er even de tijd voor te nemen. Een van die dingen is mijn blog. Het is echt lang geleden...

De afgelopen weken waren zwaar. De markt hier is ingestort, de waarde van de lokale valuta is gehalveerd, en niemand kan zich nog de dure buitenlandse producten veroorloven die wij voornamelijk vervoeren, dus het is heel hard knokken voor die paar transportjes die overblijven en waar de hele markt op duikt zodra ze er weet van hebben. Igor en ik lopen beurzen af op zoek naar nieuwe klanten, maar de meeste mensen zitten niet op ons te wachten, want we zijn niet de enigen. Bovendien zijn er al enkele grote beurzen afgelast wegens gebrek aan geld en interesse. Misschien dat het wat voorbarig is, maar ik begin me wel een beetje zorgen te maken.

Werk even niet meegerekend maak ik het erg goed! Ik ben gelukkig met het leven dat ik hier in Kiev langzaamaan in de afgelopen maanden heb kunnen opbouwen. Ik heb een super pianiste gevonden met wie ik samen muziek maak. We zijn nu Fauré aan het spelen, en die muziek is zo mooi dat je er helemaal gelukkig van wordt! Ik speel ook elke week tennis, wat toch ook alweer een tijd geleden was, en bovendien neem ik sinds een tijdje dansles. Twee weken geleden ben ik met Masha naar Minsk gegaan voor een Salsa-weekend, maar dat viel zwaar tegen. Er waren wel een paar hele leuke Nederlandse leraren, maar het was op een niveau dat echt te hoog lag, en bovendien vind ik salsa zelf toch minder interessant dan ik dacht (en de muziek op de feestjes ’s avonds was ook niet geweldig). Minsk is wel heel erg leuk! Als je het vergelijkt met Kiev, dan valt direct op dat de infrastructuur zo goed is! Ik was echt onder de indruk: asfalt zonder kuilen, alle strepen en borden netjes op hun plek, en best nieuwe auto’s uit het Westen. Het lijkt erop dat in een land waarin (nog) geen privatizering heeft plaatsgevonden van de grote staatsbedrijven de gemiddelde mens het beter heeft dan hier, waar een paar superrijke oligarchen al het geld naar zich toe trekken en de rest het maar uitzoekt met zijn lage salaris. Minsk is wel een stad waar ik mezelf nog eens naartoe zie verhuizen. Lekker rustig, schoon, veilig, en niet te groot. Ik heb er een positieve indruk van gekregen!

Voor de komende weken zit de agenda weer helemaal vol. Naast tennis, cello spelen, en 2 keer per week dansen ga ik komend weekend naar Ternopil (nee, niet Chernobyl), een stadje in Zuid-West Oekraine dat erg mooi schijnt te zijn, en het weekend daarna is er een Boogie-Woogie weekend in Kharkov. Verheug me er al op, alhoewel ik er waarschijnlijk niet al te veel van bak. Dan een weekend naar Zurich, vrienden opzoeken, en zoals het er nu met de economie uitziet ook nog een paar dagen naar Nederland om het een en ander toe te lichten bij mijn bazen over de toestand en de perspectieven in Oekraïne voor de middellange termijn.

De tijd zal het wel leren, ik hoop in ieder geval dat ik hier mijn jaar mag afmaken, en dan alsnog kan verhuizen naar Almaty, waar we gepland hadden om een nieuw kantoor op te richten eind dit jaar. Ben benieuwd.

Zo, als het goed is en we de telecomfirma mogen geloven, dan zou het internet het zo weer moeten doen, dan kan ik dit berichtje posten en moet ik weer eens aan de slag. Schrijf eens een regeltje terug, dan weet ik hoe het met jullie gaat! Verheug me erop van jullie te horen!

Groetjes, Florian


  • 25 Februari 2009 - 11:31

    Nathalie:

    Hey Florian,

    Blij dat je het daar nog steeds naar je zin hebt! Die economische crisis, die zullen jullie inderdaad wel dubbel zo hard voelen. Ik help je duimen dat het allemaal lukt. Ook hier goed nieuws: ik heb (eindelijk) mijn doctoraat ingediend. Nu even afwachten wat de jury er van vindt... Veel groetjes en een warme knuffel (kan je die nog gebruiken, of is het weer daar toch beter dan hier ;)). Toch altijd leuk om je erhalen te lezen, hoor, dus zorg maar dat dat internet op gang blijft ...

    Nathalie

  • 25 Februari 2009 - 15:19

    Benjamin:

    Dag Broeders,

    Leuk om weer een blog van jou te lezen.

    Fijn dat je geniet, alleen hopen dat jouw baan niet op de tocht komt te staan door de economische crisis, aangezien je het goed naar je zin hebt daar!!!

    Hier gaat het goed. Mijn conferentie in Frankfurt was supergaaf (ik moet nog beeldmateriaal op facebook zetten, dat wel) en we hebben een erg succesvol muzikaal onderrichtsproject gehad met de Bahá´í´s in Leiden, waar we op 4 avonden ruim 50 gasten hebben mogen ontvangen.

    Vandaag heb ik mijn eerste werkgroep gehad met methoden en technieken 1 en tevens onverwachts moeten presenteren. Ik zag er tegenop, maar het is zeer goed gegaan en ik zit in een leuke groep:)

    Van 2 t/m 20 maart heb ik weer mijn vasten, dus duim daar maar voor:D

    Wat betreft de liefde, dat mail ik je wel binnenkort;)

    Fijn weekend in Ternopil en doe de groeten aan Macha, wil je?

    Knuffels, Benjamin


  • 26 Februari 2009 - 15:15

    Ansa:

    Hoi Florrie!
    Dat is slecht nieuws, ik hoop dat het allemaal nog doorgaat, je verhuis plannen naar Almaty. Hier valt het nog wel mee, ik zelf merk er weinig van maar hoor wel veel verhalen van anderen.

    Minsk klinkt inderdaad heel leuk. Toch welleuk om je verhalen te lezen, ik vroeg me al wanneer komt er weer een verhaal?
    Met mij alles goed, prima naar mijn zin hier in wageningen en mijn promotie. Ik krijg binnenkort een student dus dat is wel spannend.

    Verder komt er natuurlijk de lente aan dus ik kan niet wachten! Mooie dagen, lange dagen en veel in de tuin bezig zijn en buiten eten!

    Dikke knuffels en veel liefs

    Ansa

  • 01 Maart 2009 - 08:44

    Yvonne:

    Hé Florian, ja ook ik lees je verhalen nog steeds hoor! super leuk om weer even terug te denken aan Oekraine, al is de situatie nu wel even anders daar zo te horen... lastig, heel veel succes ermee. Gelukkig ben jij wel goed in het beste overal van maken!
    Ik zit nu Parijs om daar 2 maanden te studeren, heel vervelend ;) haha, het gaat ds wel goed met mij!
    salut! Yvonne

  • 05 Maart 2009 - 17:43

    Clara:

    Hey Florian, leuk om eens wat anders van je te lezen dan hetgeen we zakelijk elkaar te melden hebben. Misschien dat we de tijd vinden om weer eens samen een "boom" op te zetten en even lekker ouderwets bij te praten als je in Nederland bent..
    Liefs Clara

  • 09 Maart 2009 - 18:35

    Lucas:

    Beste Florian: de economie zit niet mee in de oekraine, maar gelukkig heb je activiteiten genoeg. Kun je zeggen wanneer je in nederland bent ivm je verjaardag e.d.
    Je hoort dan nog van me. Groetjes, p.

  • 12 Maart 2009 - 11:41

    Daniel:

    he florian, hier alles goed, druk bezig met school en ik verheug me al op de maand april: begin ga ik waarscheinlijk naar brussel(feest bij jomps) en eerste week heb ik een opdracht van school met alle afdelingen gemend, dus dat is wel leuk. de 17e heb ik de trim bergloop in de avond, ik ga voor de 12 kilometer en ga het proberen in een uur te lukken! daarna ga ik een week met mijn klas naar schotland en daarna ga ik al weer bijna na jou toe, dus de maand april is voor mij lekker gevuld ;)

    ga nu weer verder aan school werken, gr daniel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Florian

Op 14/1 naar Moskou voor training en kennismaking met Russische bedrijfscultuur. Op 4/2 naar Kiev om daar als Commercieel medewerker te beginnen bij een transportbedrijf.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 192
Totaal aantal bezoekers 37683

Voorgaande reizen:

14 Januari 2008 - 30 April 2010

Oekraine

Landen bezocht: