Verwarming en Wasstraat - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Florian Dijck - WaarBenJij.nu Verwarming en Wasstraat - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Florian Dijck - WaarBenJij.nu

Verwarming en Wasstraat

Door: Florian

Blijf op de hoogte en volg Florian

08 Januari 2009 | Oekraïne, Kiev

Hallo allemaal en eerst en vooral een heel gelukkig nieuw jaar!

Om direct alle zorgen en onrust weg te nemen: nee, het is hier niet koud binnen, de verwarming staat nog gewoon volle kracht aan, en ookal vriest het hier buiten 25 graden 's nachts, binnen is het heerlijk. Met het voordeelprijsje dat Oekraïne vorig jaar van Rusland heeft gekregen voor gas hebben ze een voorraad aangelegd die nog meegaat tot april, en dan waren ze toch al van plan de verwarming uit te zetten, dus wij merken hier helemaal niets van de gasrel die zich tussen Rusland en Oekraïne afspeelt. Overigens denk ik dat politiek hier veel minder een rol speelt dan ik op Europese TV zie. Daar wordt gezegd dat Rusland het arme Oekraïne voor het blok zet, dat ze machtsspelletjes spelen, enz. Ik ben het daar niet helemaal mee eens, maar moet daarbij wel melden dat mijn kennis van het onderwerp heel beperkt is.

Oekraïne heeft heel lang genoten van een voordeelprijs voor Russisch gas omdat het een lidstaat van de SovjetUnie en daarom een bevriende staat was. In 2008 heeft Oekraïne op meerdere manieren te kennen gegeven dat het minder en minder met Rusland te maken wil hebben. In het conflict in de Kaukasus koos het partij voor Georgie, en werd gedreigd dat het leasecontract voor de Russische marinebasis in Sevastopol stopgezet zou worden Oekraine is lid geworden van de WTO (gevoelig eerder dan Rusland dat voor elkaar heeft gekregen), toenadering gezocht tot de NATO en de EU en zich luidkeels afgezet tegen Rusland. Bovendien is er een schuld van 2 miljard USD voor gas dat vorig jaar al is gekocht (daar komen dus die reserves vandaan...) die de regering simpelweg weigert te betalen. Gazprom heeft naar mijn mening terecht een tijd op voorhand aangekondigd dat als er niet betaald wordt, de kraan dichtgaat. Dat men bovendien de nieuwe gasprijs wil optrekken naar Europees niveau is de prijs die Oekraïne zal moeten betalen voor zijn buitenlandse politiek. Een deel van die hogere prijs kan overigens gewoon terugverdiend worden door hogere kosten aan te rekenen aan Rusland voor de transit van Russisch gas naar andere landen, een soort van tolsysteem zeg maar. Dat er tijdens die transit gas gejat wordt uit de leidingen lijkt me ook niet onrealistisch, dat zal vast wel zo zijn, maar dat zal waarschijnlijk niets nieuws zijn.

Intussen is het hier behoorlijk koud geworden en heeft het gisterennacht verschrikkelijk hard gevroren, tot -25 graden. Laat me jullie een wijze raad geven voor als het in Nederland ook zo koud wordt... Rij nooit je auto door de wasstraat de avond voordat het zo hard gaat vriezen. Ik kreeg gisterenochtend mijn deur niet meer open. Nadat ik me door de bijrijdersdeur had gewurmd kreeg ik die niet meer dicht. Na 8 pogingen en een hele wijk van een verse lading smog voorzien te hebben sprong mijn auto eindelijk aan. Ik heb een willekeurige wandelaar gevraagd waar hij heen moest omdat ik iemand nodig had om mijn deur dicht te houden tot die ontdooit was en mijn auto alleen maar voldoende opwarmt als hij rijdt. Bij het wegrijden bleek dat alle zekeringen zo hard bevroren waren dat mijn knipperlichten, ruitenwissers en achterruitverwarming waren uitgevallen. Na het afleveren van de onbekende meneer op zijn bestemming ging zijn deur weer dicht, en die van mij weer open. Ik helemaal gelukkig, totdat ik instapte en tot de vervelende conclusie kwam dat nu mijn deur niet meer dicht ging. Dan maar verder rijden met een hand in de deurgreep en niet te hard door de rechtse bochten. Bij aankomst was het electrische systeem nog steeds bevroren, maar mijn deur ging weer dicht. Een paar uur later deden de zekeringen hun werk ook weer en kon ik veilig weer naar huis. Intussen heb ik alle sloten en rubbervoeringen van de deur met siliconen ingesprayd, dus nu werkt alles weer prima!! De wasstraat, die hoop ik pas weer te moeten bezoeken in de lente!

Verder is het hier prachtig. Als het bewolkt is verheug ik me op de komende sneeuw die Kiev onder een sprookjesachtige laag wit verstopt, en als het niet bewolkt is schijnt de zon, dus dat is ook mooi!

Binnenkort komen er ook een paar hele fijne mensen mij opzoeken in Kiev, waar ik me enorm op verheug!

Ik ga weer eens aan de slag hier!
Knuffels uit het koude Kiev!

  • 08 Januari 2009 - 11:01

    Nathalie:

    Hey Florian, voor jou ook de allerbeste wensen! En als het een troost mag zijn: hier vriest het 's nachts ook tot zo'n -20°. Echt onvoorstelbaar. Gelukkig passeert mijn auto niet zo vaak door de wasstraat :). Ik leg een dekentje over mijn voorruit, dat ik tussen de deuren klem. Dat helpt ook een stuk. Veel plezier nog daar!!!

  • 08 Januari 2009 - 11:06

    Ansa:

    Hoi Florian,
    Voor jouw ook de allerbeste wensen voor 2009!Ik ben blij om te horen dat het ondanks de gas crisis goed met je gaat. Ik bedoel dat jij geen last hebt. Idd is het hier ook heel koud en hoor ik ook van anderen over de auto problemen. Nou nog een paar maandjes en dan is het gelukkig weer lente. Het is hier desondanks ook wel prachtig, met de sneeuw en zon. Perfect winterweer zoals vanouds. Knuffels uit Winterige Wageningen : *

  • 08 Januari 2009 - 22:10

    Benjamin:

    Dag Broeders,

    Leuke verhalen weer, ik verheug me er al op het zelf te mogen meemaken.

    Ik neem jouw wensen mee, heb jij nog tips voor mij wat betreft kleding ofzo??

    Knuffels,

    Benjamin

    PS: Ik heb net mijn kamer uitgemest en alles verplaatst. Wat een zalig gevoel geeft mij dit toch:)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Florian

Op 14/1 naar Moskou voor training en kennismaking met Russische bedrijfscultuur. Op 4/2 naar Kiev om daar als Commercieel medewerker te beginnen bij een transportbedrijf.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 37683

Voorgaande reizen:

14 Januari 2008 - 30 April 2010

Oekraine

Landen bezocht: