Ijzel en valutacrisis - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Florian Dijck - WaarBenJij.nu Ijzel en valutacrisis - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Florian Dijck - WaarBenJij.nu

Ijzel en valutacrisis

Door: Florian

Blijf op de hoogte en volg Florian

19 December 2008 | Oekraïne, Kiev

Het is glad, mijn god wat is het glad! Mensen glibberen over de stoep, auto's glijden met 4 blokkerende wielen over de weg, er lag een pak doorzichtig ijs op mijn ruiten vanochtend van zeker een cm dik. Heeft een half uur geduurd voordat ik kon wegrijden, heb er een heel pak zout op uitgestrooid voordat ik weer iets zag. Blijkbaar vonden zo veel mensen het eng vanochtend dat er bijna geen verkeer meer op de weg is, maar misschien heeft het er ook wel mee te maken dat ze gewoon hun auto niet meer kunnen betalen...

De crisis slaat hier heel erg hard toe. De koers van de Oekraiense valuta is ten opzichte van de dollar in 3 maanden meer dan 50% gedaald. De meeste mensen betalen hun huur in dollars, maar krijgen hun salaris in Gryvnia, die dus nu niets meer waard is. In het afgelopen jaar hebben heel veel mensen een krediet afgesloten om een auto of een appartement te kopen, in verreweg de meeste gevallen in dollars. Er wordt verwacht dat 60% van de bevolking straks niet meer in staat is om deze leningen terug te betalen, dat banken over de kop gaan en er van alles wordt geconfisceerd. Voor het moment kunnen de meeste mensen nog wel wat bij elkaar schrapen thuis en bij vrienden, maar het duurt niet lang meer en dan is het op. De binennlandse productie is in November 30% lager dan vorig jaar in dezelfde maand, de volledige economie krimpt het komende voorjaar 10%, enkele tienduizenden mensen verliezen hun werk.

Er zijn nu al felle protesten op straat, mensen trotseren de kou en de snijdende wind om zich te beklagen over de politiek, die aan alles schuldig bevonden wordt. Het volk vindt dat de burgemeester van Kiev iets had moeten doen om dit tegen te gaan en zijn invloed te gebruiken bij de overheid. Maar de burgemeester geeft de premier de schuld, die op haar beurt de Nationale Bank beschuldigt van speculatie en het kunstmatig laag houden van dollaraanbod om de eigen zakken te vullen. De hele politiek zit in een intern conflict dat niet meer voldoende ruimte laat om ook nog eens door het raam naar buiten te kijken. Oekraïne heeft een schuld van 2 Miljard dollar openstaan bij Gazprom, dat vanaf 1 Januari de kraan dichtdraait, en dan is het gedaan met het mooie leven hier: Geen warm water meer, geen verwarming meer, en dat in de Oekraïense winter waar het tot -20 graden kan worden.

We zullen wel zien... zakelijk is het niet eenvoudig om hier het hoofd boven water te houden, maar we slagen er tot nog toe redelijk in.

Ik wil graag aan jullie allemaal een heel fijne kerst wensen en een heel gelukkig nieuwjaar!! Laten we hopen dat het komende jaar een berg nieuwe uitdagingen, mogelijkheden, kennismakingen en momenten van geluk en vreugde mag kennen.

Dank jullie wel dat jullie me al die maanden een beetje in het oog hebben gehouden!

Groetjes en tot volgend jaar!
Florian

• 19 December 2008 - 12:34

Nele Demeulemeester:

Hi Florian

Ik vind jouw updates super om te lezen!

Een heel fijne kerst & fantastisch nieuwjaar.

Groetjes
    Nele

• 19 December 2008 - 12:45

Nathalie:

Hey Florian, ook voor jou een super gelukkige Kerst en Nieuwjaar! Als ik je verhalen zo lees, voel ik me al dik schuldig dat ik naar het zonnige kapitalistische Florida trek. Hopelijk maken ze er daar toch het beste van! Veel succes!!!!

Nathalie

• 19 December 2008 - 15:14

Benjamin:

Dag Broeders,

Laten we hopen dat er licht aan het einde van de tunnel komt, want deze perikelen zijn niet echt bepaald fraai. Ik had al zoiets meegekregen, maar wist niet dat het zo erg was.
    Is het nu dan nog wel mogelijk om jouw opdracht uit te kunnen voeren voor het bedrijf waarvoor jij werkt voor de tijd die ervoor staat?

Ik zal gauw reageren op jouw andere mail. Hier alles goed, maar erg druk met tentamens!

Tot woensdag!

Knuffel, Benjamin

• 22 December 2008 - 02:25

Andries De Vos:

Hey Florian,

Ondanks de economische uitdaginging en de kou ginder, wens ik je een fantastische kerst en nieuwjaar toe!

Het doet altijd plezier om je updates te lezen - je schrijft gewoon ongelooflijk vlot. Indien je het ooit beu wordt om de grote plak te slaan in je bedrijfsleven, kan je zeker een journaliste carriere overwegen ;)

Groetjes vanuit Singapore!
    Andries.

• 22 December 2008 - 10:00

Ansa:

Lieve Florrie!
    Ik wens je ook fijne kerstdagen toe en het allerbeste in het nieuwe jaar! Zo te lezen ziet het vooruitzicht er niet heel erg rooskleurig uit maar wie weet wat het nieuwe jaar jouw gaat brengen! In ieder geval hopelijk wel een lichtpuntje, een bezoekje van mij ;)
    Dikke knuffels en kusjes uit Wageningen :*