eindelijk wat meer tijd... - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Florian Dijck - WaarBenJij.nu eindelijk wat meer tijd... - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Florian Dijck - WaarBenJij.nu

eindelijk wat meer tijd...

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Florian

01 April 2007 | Oekraïne, Kiev

Hey allemaal,

Een laatste berichtje uit Kiev als vrije mens. Morgen begint mijn stage, en vanaf dat moment zal ik waarschijnlijk geen tijd meer hebben om vaak te posten. Ik heb Oliver trouwens nog niet kunnen bereiken sinds mijn aankomst in Oekraine, dus ik vraag me af hoe die stage zal verlopen, ik heb echt geen idee wanneer ik waar aan de slag moet. Ik vermoed dat ik deze week nog naar Berdyansk moet om daar te beginnen in de fabriek, maar ik heb er echt geen idee van. Wel ironisch: ik, die het liefst altijd alles goed plant, en dan hier terechtkomen en gewoon van dag tot dag maar moeten afwachten wat er gaat gebeuren. Nou ja, we zullen wel zien. Tot nu toe voelt het allemaal nog als een grote vakantie, en daar is eigenlijk niet veel mis mee!

Kiev blijft een boeiende stad. Vandaag is het palmzondag, en je ziet overal oude vrouwtjes met takjes wandelen, op weg naar de mis. Tegelijk zie je de verdrukking van de oude gebruiken in een moderne stad, die van extremen aan elkaar hangt. Lada's van de politie die niet meer starten en van de weg gedrukt worden door dikke jeeps en Mercedessen van zakenmensen en politici, die met veel ophef, gevloek en getoeter over de verkeerde rijbaan voorbijstuiven; poepchique koffiehuizen met voor de deur oude vrouwtjes die de hele dag zitten te wachten tot iemand hun bloemetjes en zonnebloempitten koopt en daarvan rond moeten komen; de glitter en glamour van sushibars en stripclubs in de binnenstad, tegenover de grauwe saaiheid van sleeptown met zijn communistische blokken en slechte bereikbaarheid op de andere oever. In het algemeen is het gewoon bijna pervers wat voor een consumptiemaatschappij er hier in zo een korte tijd ontstaan is. Alles draait om uiterlijk, om imago, om alles wat onder het communistische juk verboden was.

Ik ben eigenlijk heel blij dat ik hier niet veel tijd zal doorbrengen. Kiev bezwijkt onder het toegenomen verkeer, je komt overal vast te staan, iedereen leeft gehaast, het is er vuil en luidruchtig en er is een permanente spanning van nieuwe betogingen (gisteren stonden er massa's oproerpolitie om twee demonstrerende massa's van duizenden mensen uit elkaar te houden).

Verder gaat het me hier erg goed, ik heb mijn Russisch al veel kunnen gebruiken en word permanent verbeterd door de mensen om me heen, waar ik erg blij mee ben. Papa vertrekt vandaag naar huis, vanavond trek ik in bij Katya voor nog onbepaalde tijd, en daarna zien we wel hoe het verder gaat...

Ik heb ook eindelijk de kans om eens wat foto's te posten van de dingen die we hier tot nu toe hebben gezien. Veel plezier ermee, en tot snel.

Groetjes, Florian

  • 14 April 2007 - 06:28

    Greet:

    Eindelijk ben ik op je weblog gesukkeld !
    Jij pech met bus ik met puter : is net niet in de fik geschoten, echt, zonder zwans. Mooie beschrijving die je daar geeft van Kiev ! Bijhouden, jong, die schrijfsels van jou ! Zo ik laat, en we keep in touch ! je prep

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Florian

Op 14/1 naar Moskou voor training en kennismaking met Russische bedrijfscultuur. Op 4/2 naar Kiev om daar als Commercieel medewerker te beginnen bij een transportbedrijf.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 113
Totaal aantal bezoekers 37692

Voorgaande reizen:

14 Januari 2008 - 30 April 2010

Oekraine

Landen bezocht: