Dit wordt lachen! - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Florian Dijck - WaarBenJij.nu Dit wordt lachen! - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Florian Dijck - WaarBenJij.nu

Dit wordt lachen!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Florian

02 April 2007 | Oekraïne, Kiev

Hey allemaal,

Na lang proberen en bellen naar een nietwerkend nummer is het me eindelijk gelukt om mijn baas te bereiken en een afspraak vast te leggen. Die afspraak is intussen geweest, ik ben helemaal klaargestoomd voor mijn stage en ga er overmorgen aan beginnen (morgenavond vertrekt mijn trein naar Dnepropetrovsk, vandaar moet ik met de bus naar Berdyansk).

Wat houdt mijn stage nu eigenlijk in?
De fabriek waarvoor ik ga werken zit al een jaar zonder management en rommelt maar wat aan. Toen de eigenaar hem kocht was er alleen productie voor de locale markten (lees: de eigen portemonnaie) en dat moet nu veranderen. De wereld is maar klein, en Frankrijk heeft interesse getoond in het product van deze fabriek. Mijn taak is om de producten te verkopen aan Frankrijk. Lijkt simpel, maar dat is het niet.

Om de produkten te verkopen moet namelijk de kwaliteit van de produkten omhoog. Bijvoorbeeld: niemand wil grijze drab in zijn vissticks, die drab moet wit zijn. Daarvoor zijn er voedingsbleekmiddelen in omloop, maar die gebruiken ze hier nog niet. Een manager is er niet, dus ook dat wordt mijn taak. Eens de kwaliteit omhoog is moet de produktie omhoog, want Frankrijk wil grote hoeveelheden. Voor allebei die zaken is ook nog eens geld nodig.

Kortom, hij heeft me tot directeur van een slabakkende visfabriek benoemd, en na een grondige analyse van de boeken (ik heb een boekhouder die onder mij komt te staan, echt absurd gewoon!)en de bedrijfsprocessen (ik heb ook een assistente van 40 die me alles uit gaat leggen en die ik moet rondcommanderen om geloofwaardig over te komen, hoe verzinnen ze het?) moet alles in gang gezet worden om een fatsoenlijk eindprodukt te kunnen produceren en verkopen in grote hoeveelheden.

De werknemers weten niet dat ik gewoon een stage doe. Zij denken dat ik een buitenlandse manager ben die hier even de zaakjes komt overnemen, en dat is precies wat de eigenaar wil. Op mijn vraag waar ik ergens sta in de hierarchie van de fabriek antwoordde hij zonder blikken of blozen: helemaal bovenaan. Het is echt te gek om los te lopen, dit is nog veel meer dan ik had verwacht.

Alleszins ben ik wel blij met mijn taakomschrijving. Het komt erop neer dat ik eigen baas ben, en redelijk flexibel kan zijn in mijn uren. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat ik daar minder werk dan de lokale bevolking, maar het is wel fijn dat ik afspraken kan maken wanneer het mij schikt. Aan de andere kant is het een vreselijk moeilijke taak, omdat de cultuur totaal verschillend is. De geloofwaardigheid van een manager is belangrijk, en bottom-up communictie bestaat hier niet. De baas geeft de orders, basta! Maar als die baas niets weet van visproducten, en de werknemers wel, dan moet die informatie toch op de een of andere manier naar boven kunnen doorstromen, anders maak je de verkeerde beslissingen.

Zoals de eigenaar het noemt: "Sink or swim". Best een goede woordkeuze in een visfabriek...

Nou ja, we zullen wel zien. Het wordt in ieder geval een boeiende stage. Gelukkig lijkt de fabriek ook te werken zonder management, dus er moet al serieus wat mis gaan wil ik de fabriek er op achteruit laten gaan.

Verder alles goed hier, ook in mijn tijdelijke thuis bij Katya. Gisterenavond heeft ze me de routebeschrijving gegeven naar haar appartement, vanochtend hebben we al meer dan een uur in de file gestaan, in de volle zon met allemaal plakkende en stinkende mensen met je neus tegen de deur gedrukt. Ik ben blij hier morgen al weg te gaan, ik zal nog vaak genoeg terugkomen en uren verliezen aan het verkeer hier.

Ik hoop dat het met jullie ook allemaal goed gaat, ik hoor erg weinig van iedereen, maar dat komt waarschijnlijk omdat jullie het wat drukker hebben dan ik op het moment. Voor diegenen die de gratis sms-dienst online hebben geprobeerd en foutmeldingen kregen: haal de spaties uit mijn nummer, dan moet het zeker lukken, dus gewoon naar http://sms.gt.com.ua en als nummer invullen +380972530368

Tot de volgende keer!
Groetjes, Florian

  • 02 April 2007 - 19:30

    Evy:

    Hi lieverd!

    Veel succes met je stage. Het lijkt een grote uitdaging, ideaal voor jou, hé! Iets waar je je kunt in vastbijten. Hopelijk heb je er makkelijk toegang tot internet zodat je je avonturen kunt delen.

    Oh ja, de foto's, heel goed van je!!! Zeg het maar als je tips wilt ;p

    Kusje,

    Evy

  • 03 April 2007 - 08:44

    Lvd:

    Beste Florian. Van harte gelukgewenst met je verjaardag. Het wordt een spannend jaar, te meer met de politiek in "jouw"land. Ik hoop dat je een vriendenborrel kunt drinken op je verjaardag, anders is het wel erg saai. Alle goeds en laat het zo gezellig blijven als de eerste week! Omhelzing.L.v.D.

  • 03 April 2007 - 08:55

    Benjamin:

    Dag Broeders,

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!! Ik neem aan dat je die wel op toepasselijke wijze weet te vieren??

    Wat fantastisch voor jou, ik vind het echt een baan voor jou; kijk alleen uit dat je niet te veel arrogantie gaat uitstralen he....;)

    Ik moest wel lachen om je bericht, heel veel succes iig.

    Groetjes, Benjamin

  • 03 April 2007 - 14:03

    Annelies:

    Een gelukkige verjaardag gewenst!!! Hopelijk heb je tijd om ze te vieren! ;)

    Groetjes,

    Annelies
    xxxx

  • 03 April 2007 - 15:40

    Valérie:

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!! Ik wilde je een smsje sturen via de gratis site maar dat werkte niet, bij deze dus!

    Je 'baan' klinkt ook erg interessant, mag alleen hopen dat het er niet de hele dag naar vis ruikt ;) haha. Zit ze niet te hard achter de broek aan, daar zijn ze vast niet van gediend, eenmaal terug in Belgie.

    Veel plezier vandaag en tot binnenkort, liefs Valérie

  • 03 April 2007 - 18:42

    Britt:

    Heeey!!!
    kdenk dat het smsen mij ook niet gelukt is, maarja, via deze weg dan toch nog proficiat toegewenst! mijn stage zit er net op (al ben ik nog enkele keren teruggekeerd om verscheidene projecten af te werken, maar dit tegen betaling dus WOEHOE! alle centjes komen opzij te liggen voor Australië hoor!). verder probeer ik nu lekker een beetje vakantie te nemen voor de eindwerkstress toeslaat! al valt het me momenteel nogal moeilijk om te genieten, aangezien Bert op snowboardvakantie is. ok ok ik weet het, helemaal niet vergelijkbaar met wat jij en Evy moeten doorstaan nu, maar dat betekent niet dat ik hem minder mis dan jullie elkaar!
    Vele groetjes,
    Britt xxx

  • 05 April 2007 - 15:55

    Percy:

    Ha die Floria,

    Als ik nou ik die positie stond in Turkije nou dan weet ik wel waar ik nu was. Klinkt echt gaaf man wat je doet!

    Vergeet niet de eieren te eten met Pasen naast de nodige visticks!

    Toedels Percy

  • 06 April 2007 - 17:15

    Ansa:

    Haha, leuke verhalen schrijf jij zeg! Zo te horen heb je het goed naar je zin vooral als ik hoor wat je gaat doen (wacht maar tot je de fabriek gaat zien, ja ja ik heb je volgende blog eerst gelezen hihihi). Veel succes met alles en wie weet krijgen nog wat van het product te proeven ; )

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Florian

Op 14/1 naar Moskou voor training en kennismaking met Russische bedrijfscultuur. Op 4/2 naar Kiev om daar als Commercieel medewerker te beginnen bij een transportbedrijf.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 532
Totaal aantal bezoekers 37696

Voorgaande reizen:

14 Januari 2008 - 30 April 2010

Oekraine

Landen bezocht: