Terug in Kiev - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Florian Dijck - WaarBenJij.nu Terug in Kiev - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Florian Dijck - WaarBenJij.nu

Terug in Kiev

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Florian

12 April 2007 | Oekraïne, Kiev

Hey allemaal,

Sinds de vorige keer is er weer enorm veel gebeurd. Zoals ik al zei heb ik afgelopen vrijdag een negatief verslag over mijn visfabriek doorgestuurd naar mijn baas en daarna was het stil. Maandag was paasmaandag, dus dinsdag kon ik hem voor het eerst weer bereiken. Blijkbaar was er een kleine belangenvermenging aan de gang met een van zijn zakenpartners, een Rus die hem had wijsgemaakt dat dit een goede investering was en vervolgens al het geld in zijn eigen zak stak. Die Rus belde mij vervolgens en heeft me compleet uitgekafferd omdat ik dat rapport had gestuurd. Al goed dat schelden en vloeken in het Russisch nog niet in mijn vocabulaire zit, haha.

Toen duidelijk was dat ik echt niets nuttigs kon doen in die fabriek hebben we nog eens alle mogelijkheden bekeken en bleek dat ik veel beter af ben in Kiev, omdat daar gewoon veel meer te doen is. Er was verder niets dat me in Berdyansk hield, ik had nog steeds geen kamer, dus hopla, terug in de trein naar Kiev. In de trein werd ik hartelijk ontvangen door een medereiziger die al strontzat was voordat de rit zelfs maar begon (gisteren om 12.00h). Voordat ik het wist zaten we samen gedroogde vissen te slopen en wodka te drinken. Enkele uren later stapten er twee vrouwen in die in eerste instantie een beetje van ons walgden (de coupe stonk al volledig naar vis en wodka), maar even later vrolijk meezopen, hun eigen proviand boven tafel haalden en zich helemaal volstouwden met een volledige gegrillde kip, een rookkaas, twee flinke salamis, en nog een hele collectie glibbervisjes die zonder te kauwen worden doorgeslikt met begeleiding.

Na een veel te korte nacht ben ik vanochtend weer aangekomen in Kiev, waar ik vanaf nu weer werk. Mijn opdracht blijft gerelateerd aan vis, want mijn baas wil dat ik onderzoek doe naar importmogelijkheden voor visproducten naar de EU, en dat ik een business plan schrijf voor het opzetten van een volledig nieuwe visfabriek, die dan om het even waar kan worden neergezet. Doel is vooral om inzicht te krijgen in de productieprocessen van kabeljauwpulp, blijkbaar is daar een markt voor die het onderzoeken waard is. Wat er met de oude visfabriek gebeurt weet ik niet. Waarschijnlijk stort hij vanzelf wel een keer in, en misschien dat de grond dan nog voor iets nuttigs kan worden gebruikt.

Bon, met mij verder alles goed, ik ben enorm blij weer in de beschaafde wereld te zitten, in een stad waar enorm veel gebeurt op politiek en cultureel vlak, en waar bovendien ook veel meer trainees zitten dan in Berdyansk. Ook in mentaliteit is er een wereld van verschil tussen die twee steden. In Berdyansk wilde iedereen alleen maar de hele tijd voetballen, ik voelde me echt in een dorp. De mannen werken en sporten, de vrouwen doen het huishouden. Bij gezamelijke activiteiten zijn de meisjes stil want de mannen hebben belangrijke dingen te bespreken (voetbal, geld, hoe de BBQ aan te steken, etc.) Kiev is gelukkig een stuk moderner. Ik weet dat ik kortgeleden nog heb gezegd blij was hier weg te gaan, maar geloof me, ik ben nog veel blijer weer terug te zijn!

Ter afsluiting heb ik nog een paar nieuwe foto's toegevoegd van mijn fabriek. Veel plezier ermee!

Groetjes, Florian

  • 12 April 2007 - 20:48

    LvD:

    Beste Florian. Snel even: Goed dat je in ieder geval in Kyev bent. heel veel sterkte met nieuwe mogelijkheden. Wel goed dat je commerciële Russische hufters tegenkomt. Het ga je goed en ik hoor nog wel van je!!

  • 13 April 2007 - 10:57

    Benjamin:

    Hey Florian,

    Goed dat het weer allemaal de juiste kant op gaat. Heb je nu ondertussen een kamer in Kiev?

    Heb je trouwens ook verder geen last van de politieke demonstraties in Kiev? Dit vraag ik, aangezien er een groot artikel over stond in de NRC-next.

    Anywayz, ik hoor wel weer van je hoe het verder verloopt; laten we maar hopen dat datgene wat je nu moet doen leuker en uitdagender is dan in die smerige visfabriek (maar ook weer niet té moeilijk;))

    Fijn weekend!

    Groetjes, Benjamin

  • 14 April 2007 - 12:36

    Anna:

    Privet, Florian,
    Ja rada, tchjto ty snova v tsivilizovannom obtshjestve :). U nas est' poslovitsa: vsjo tchjto ni est' - vsjo k lutshjshemu. Dwz alles war er ook gebeurd leidt naar de goede. Jij weet nu wel hoe "veelzijdig" het leven daar is. Maar Kiev is toch een prachtstad!! Geniet er mee en veel succes verder!
    Groetjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Florian

Op 14/1 naar Moskou voor training en kennismaking met Russische bedrijfscultuur. Op 4/2 naar Kiev om daar als Commercieel medewerker te beginnen bij een transportbedrijf.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 159
Totaal aantal bezoekers 37695

Voorgaande reizen:

14 Januari 2008 - 30 April 2010

Oekraine

Landen bezocht: