Korte update - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Florian Dijck - WaarBenJij.nu Korte update - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Florian Dijck - WaarBenJij.nu

Korte update

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Florian

16 April 2007 | Oekraïne, Kiev

Hey allemaal,

Nog even een korte update vanuit Kiev. Veel heb ik niet te vertellen, want mijn leventje hier is langzaamaan tot rust gekomen. Ik heb een permanente woonplaats, een vaste werkplek, en naast mijn werk praktisch geen tijd meer om nog iets te doen.

Hoe ziet die werkdag er min of meer uit? Ik sta rond 8 uur op, zit om 9 uur in de bus tussen alle andere pendelaars, om 9.30 zit ik in de metro, en om 10.00h ben ik op mijn werk, na mij een weg gebaand te hebben tussen de demonstranten op het Plein van de Onafhankelijkheid. Op een doorsnee dag werk ik door tot een uur of half zeven, en dan ga ik weer naar huis. Met een beetje geluk ben ik na de dagelijkse boodschappen rond een uur of 8 thuis, eet een boterham, drink een biertje met mijn flatgenoten, en dat is het dan wel zo’n beetje. Saai dus, eigenlijk, maar dat verandert wel als ik de andere trainees wat beter leer kennen. Op het moment heb ik trouwens bezoek uit Rusland, waarmee ik woensdag naar de opera ga, dus dat is erg leuk. Het operagebouw heeft hier praktisch elke dag een ander programma, en je kunt al een kaartje krijgen voor minder dan een euro, dus daar word ik waarschijnlijk vaste klant!

Overigens is het wel interessant om te zien hoe die politieke demonstraties nu eigenlijk in hun werk gaan. In het begin dacht ik dat iedereen daar stond wegens overtuiging, maar dat blijkt helemaal niet zo te zijn. Iedereen die met een vlag staat te wapperen krijgt daarvoor betaald, en de partij van Victor Janukovitch (de pro-Russische eerste minister) betaalt een stuk meer dan die van de huidige president Joesjenko, waardoor het lijkt alsof hij een stuk meer aanhang heeft. De demonstraties hier verlopen allemaal erg rustig. Er staan soms duizenden mensen op straat te wapperen met hun vlag, maar verder interesseert het ze niet echt wat er allemaal gebeurt. In principe heeft de doorsnee Oekraïner toch geen vertrouwen in de regering, ongeacht welke regering het is.

Verder gaat hier alles rustig zijn gangetje, ik begin de stad wat beter te leren kennen, ben niet meer bang om in een onbekende bus te stappen en te verdwalen, zoals twee jaar geleden toen ik nog geen woord Russisch sprak. Bovendien wordt de taalbarriere met een van mijn twee huisgenoten, die bijna geen Engels spreekt, steeds kleiner. Al met al weinig nieuws dus, maar geen nieuws is goed nieuws, zullen we maar zeggen, zeker na alles wat ik de afgelopen weken heb meegemaakt.

Hopelijk gaat het bij jullie ook allemaal goed!
Groetjes, Florian

  • 16 April 2007 - 14:34

    Benjamin:

    hey Florian,

    Leuk om te horen dat het goed gaat.
    Ja, dat de demonstranten betaald kregen had ik al gelezen; het is Zuid en West vs Noord en Oost als ik het goed heb.

    Ik heb net een interview gehad met de Mare, het universiteitskrantje, en daar kom ik a.s. donderdag mee op de achterpagina. Helaas ging het interview over gehoorbeschadiging bij de blazers in orkesten (wat weet ik daar nou van, ik zing in het koor....:| ). Volgens mij heb ik wel keurig geantwoord en benadeel ik er niet mijn vereniging mee.

    Verder druk druk, goed op weg met mijn scriptie (eindelijk) en ik heb mij officieel Bahá´í verklaard.

    Hier is het weer 28 graden, maar morgen gaat het weer afkoelen:(

    Vanavond weer lekker zingen en borrelen;)

    Fijne week nog!

    Gr. Benjamin

  • 16 April 2007 - 19:15

    Annelies:

    Hey,

    ik ben blij om te horen dat alles goed gaat en dat je het ginder stilaan gewoon wordt.

    Hoe is het weer ginder? Hopelijk goed, hier in België was het precies zomer, met temperaturen tot 30 graden.

    Ik heb vandaag mijn eerste stagedag achter de rug. Het was eigenlijk een rustig dagje om er in te komen. Ik denk dat het een boeiende stage zal worden.

    Tot binnenkort!

    Groetjes,

    Annelies
    xxxx

  • 17 April 2007 - 21:53

    Ansa:

    Yo Florian,

    Ik zie dat je je al snel weer verveelt ; ) Wel leuk om te horen dat je uit dat oord weg bent (btw, zijn trouwens alle mannen niet zo, belangrijke zaken bespreken waar vrouwen niet aan mogen deelnemen zoals de bbq aansteken?)
    Goh, wat grappig trouwens dat die mensen betaalt worden, nou krijg ik toch weer een ander beeld van die demonstraties...
    Hier in Holland gaat alles zijn gangetje, al weer heel mooi weer gehad en voor de eerste keer ook weer buiten gedineerd. Heerlijk!

    Nog veel plezier daar en geniet van je verblijf in Kiev!

    Knuffels

    Ansa

  • 19 April 2007 - 11:02

    Ari:

    hey Florian,

    Uiteindelijk dan toch eens op jouw weblog gesukkeld, en ik moet toegeven: jouw belevenissen zijn een stuk interessanter om te lezen dan het klassieke "mijn weblog - kijk eens hoe interessant mijn leven toch is" -materiaal :)

    Jammer dat jouw opdracht niet is kunnen doorgaan, maar ja, sjacheraar in visafval is inderdaad niet echt een droomstage ;)

    Het beeld dat je van Oekraïne geeft is erg negatief (alcohol, politieke manipulaties, man-vrouw verhoudingen uit de middeleeuwen,...), is het daar echt zo erg?

    Ik wens je nog een fijne stage daar!

    groetjes,

    Ari

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Florian

Op 14/1 naar Moskou voor training en kennismaking met Russische bedrijfscultuur. Op 4/2 naar Kiev om daar als Commercieel medewerker te beginnen bij een transportbedrijf.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 118
Totaal aantal bezoekers 37690

Voorgaande reizen:

14 Januari 2008 - 30 April 2010

Oekraine

Landen bezocht: