De tijd vliegt - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Florian Dijck - WaarBenJij.nu De tijd vliegt - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Florian Dijck - WaarBenJij.nu

De tijd vliegt

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Florian

12 Mei 2007 | Oekraïne, Kiev

Hey allemaal,

Zoals sommigen van jullie weten was ik van plan om Evy hier in Kiev ten huwelijk te vragen. Missie volbracht, zou ik zeggen, het was een mooie dag, met weliswaar iets te weinig zon maar toch een hoop mooie momenten, ik heb haar meegenomen naar een heel idyllisch bruggetje in Kiev en daar mijn boodschap op de railing gekalkt, zoals dat op dat bruggetje gebruikelijk is. Evy was erg blij, en heeft ja gezegd. Daarna zijn we naar het Zwanenmeer gegaan, een heel mooi ballet waar we erg van hebben genoten.

Omdat in Kiev het weer alsmaar slechter leek te worden hebben we daarna een reisje geboekt naar de Krim, waar de zon toen nog scheen. Eerst twee dagen naar Odessa gegaan. Helaas is die stad erg tegengevallen. Iedereen zegt dat het een hele mooie stad is, en dat vooral de trappen vanaf de kust naar de stad de moeite waard zijn, maar eerlijk gezegd vond ik dat er vreselijk weinig te doen was. Daarna met de trein en de trolleybus naar Yalta, waar we wederom 2 nachten zijn gebleven. Yalta was erg mooi. Ik was er al wel eens langsgereden, en ook de paleizen in de buurt had ik al eens gezien (onder andere het zomerhuis van de tsaar en het paleis waar de conferentie van Yalta had plaatsgevonden), maar de stad zelf had ik eigenlijk nog nooit echt bekeken. Afgezien van een kleine ruzie over een foute rekening in een restaurant is alles erg goed meegevallen.

Vervolgens ging de tocht verder naar Sevastopol, waar we nog een laatste nacht zijn gebleven bij de moeder van Katya, mijn flatgenootje in Kiev. In Sevastopol was er een enorme parade ter ere van vrijheidsdag, een nationale feestdag die het einde van WOII herinnert. Evy kwam met haar perskaart overal direct door en heeft prachtige foto's genomen waarvan er hier nog wel een paar zullen verschijnen. Ik heb langs de zijlijnen toegekeken en genoten van de tradities die in dit land zo veel meer leven dan bij ons. Het geluk dat van een kindergezicht afstraalt als ze bloemen mag geven aan een echte held, een veteraan die het land heeft bevrijd; volwassenen die huilend spasibo roepen naar de oorlogshelden om ze te bedanken, echt super! Jammer dat dat bij ons zo veel minder leeft. Iedereen heeft zo zijn eigen mening over het oude systeem in dit land, maar dit soort tradities zijn toch wel erg mooi, en de meeste mensen die ik hier ken hebben er vooral goede herinneringen aan.

Zo, daarna hebben we nog gepicknickt in het park met een hoop Aieseccers en vervolgens zijn we met de trein weer teruggereden naar Kiev. Trouwens, voor het weer hoefden we niet per se naar het zuiden, want eens we daar waren hebben we ook maar 1 dag zon gehad, terwijl het in Kiev prachtig weer was. Soit, zo is er altijd wel iets.

Ook voor Evy was het een hele ervaring: 3 nachten in de trein (was niet altijd een even groot succes...), bijna 100km in de langste trolleybusverbinding ter wereld (dat was wel een succes, ze heeft heel de tijd geslapen...), voor het eerst in haar leven haai eten, en ondergedompeld worden in de Oekraiense cultuur en de Russische taal.

Vanaf maandag ga ik weer aan de slag, de feestdagen zijn over, er moet weer gewerkt worden. Ik zal proberen in mijn volgende verslag iets kleurrijker te vertellen over mijn belevenissen hier, maar wilde toch even zeggen dat het hier allemaal prima gaat en dat wij het naar onze zin hebben.

Hopelijk bij jullie thuis ook alles goed.

Groetjes, Florian

  • 12 Mei 2007 - 16:33

    Daniel:

    he florian wat leuk nieuws, ben erg blij voor jullie.

    Ik weet wel voor de volgende keer dat ik niet meer jou verhalen moet lezen als ik op werk ben. Er kwam namelijk een soort van vreugdegil uit mijn strot, er waren een paar gasten in de buurt. Dus die dachten zeker dat ik gek ben.

    Na genoeg over mij gepraat, van harte gefeliciteerd en tot snel weer, duurt ook niet meer lang voor je weer terug mag gaan.

    Liefs daniel

  • 12 Mei 2007 - 17:07

    Benjamin:

    Dag Broeders,

    Van harte gefeliciteerd man!

    Eerlijk gezegd komt het toch wel een beetje als een verrassing voor mij, maar dat neemt niet weg dat het wel erg leuk is om ermee verrast te worden;)

    Hier gaat alles prima, op sociaal gebied retedruk, net zoals het besturen van mijn vereniging.

    Tot snel!

    Groetjes, Benjamin

  • 12 Mei 2007 - 19:47

    LvD:

    Beste Evy en Florian. Wat een fijn nieuws! Dan is slecht of goed weer niet zo belangrijk! Ik ben benieuwd wat er nu verder gaat gebeuren, met trouwen, kinderen, drielingen etc.. spannend. Nog een fijne tijd en tot schrijfs.

  • 13 Mei 2007 - 00:27

    Nele:

    Hi Florian,

    Heb in één trek door al je verhalen gelezen, wat spannend allemaal! Zo'n buitenlands project is toch altijd een avontuur hé. Ik moet spontaan terugdenken aan mijn werk in Brazilië.

    Fantastisch ook dat je Evy ten huwelijk gevraagd hebt daar. Ik wens jullie het allerbeste toe samen!

    En goed nieuws uit Antwerpen: ik heb nu ook een koffiemolen en koffiemachien staan, haha :-) Altijd welkom als je terug bent!

    Groetjes,
    Nele

  • 15 Mei 2007 - 06:36

    Percy:

    Met openmond lees ik het bericht. Huwelijksaanzoeken in Kiev! Verdient zeker een orginaliteitsprijs!Geweldig dit! Echt leuk voor jullie twee! Geniet ervan!

    Toedels Percy

  • 15 Mei 2007 - 09:53

    Benjamin:

    Hey Florian,

    Ik heb even een vraagje aan jou. Ik ken iemand die komende zaterdag op stage naar Oekraïne vertrekt en ze zou het wel leuk vinden om contact met jou te onderhouden en russisch te spreken.

    Zou je haar willen mailen? Ze heet Nicole des Bouvrie en haar e-mail is: nicoledesbouvrie@hotmail.com

    Geniet van het lekker weer daar!

    Groetjes, Benjamin

  • 17 Mei 2007 - 09:51

    Ansadepansa:

    Wow, je gaat trouwen!Geweldig, ik wist niet dat je dat van plan was (ik wist wel ooit maar zo snel al) (nu maak ik zeker geen kans meer ; )......

    Echt geweldig,heel lief ook de manier waarop je haar hebt gevraagd. Super, ik ben zeer blij voor jullie twee. Geniet er daar nog van en ik hoop dat we snel kunnen afspreken als je terug bent!

    Groetjes en knuffels uit het regenachtige Holland

  • 17 Mei 2007 - 17:42

    William Vanholder:

    Dag Florian.
    Inderdaad Yalta is een prachtige stad. Ik ben er ook eens geweest in april 1999.
    Hoe vond je de tocht van Sevastopol naar Yalta. De zuidkust van de Krim is wondermooi. Die schilderachtige rotskusten, al die sanatoria, het Zwaluwnest, prachtig gewoon. Ik heb er ook het buitenverblijf van Michael Gorbatchov gezien daar waar hij eigenlijk werd vastgehouden toen de Soviet-Unie uiteen viel.
    Ooit wil ik nog eens naar de Crimea teruggaan. Nog onbekend gebied voor Westerlingen maar prachtig.
    In 1999 zag ik in de haven van Sevastopol nog de Russische en Oekraiense vloot naast elkaar liggen.
    Ik had er foto's van genomen wat zeker niet mag.
    Een paar jaren vroeger had je nog een speciaal visum nodig om de stad binnen te geraken. De toegangswegen waren geblokkeerd er was pas en visumcontrole omdat er de onderzeevloot lag.
    Nu heb je zelfs geen visum meer nodig om naar Oekraiene te reizen, andersom wel.
    Veel plezier nog en snuif de cultuur maar op.
    Ooit wil ik er nog eens teruggaan.

    William Vanholder van de Russische les.


  • 19 Mei 2007 - 11:54

    Ellen:

    Florian!!

    Proficiat é! Kverschoot der wel efkes van, zo jong nog ;), maaaaar, ik wens jullie heel veel plezier same!

    Ellen (van de klas) x

  • 19 Mei 2007 - 12:14

    Annelies:

    Ik wens jou en Evy veel geluk samen toe!!! Ik hoop dat jullie samen een leuke tijd in Oekraïne hebben beleefd. Hier zit mijn stage er bijna op, nog 3 weekjes te gaan. Moet jij nog lang stage doen? We moeten zeker binnenkort afspreken, ik ben benieuwd naar je verhalen van ginder.

    Groetjes,

    Annelies
    xxxx

  • 21 Mei 2007 - 09:03

    Jomp:

    Hi Florian,

    Erg tof te lezen dat jullie gaan trouwen!!! Van harte gefeliciteerd!

    Ik wil jou en Evy bij deze ook uitnodigen om eens bij mij in Brussel iets te komen drinken. Uiteraard zodra jij weer in het land bent en er voldoende tijd is.

    Een prettig verblijf gewenst in (de) Oekraïne en ik blijf met plezier de verhalen lezen.

    Veel groetjes van Marjon.

  • 21 Mei 2007 - 13:44

    Bjorn:

    Hey Florian, ik lees regelmatig je blog om je avonturen een beetje te volgen...
    Maar op dit moest ik toch ff reageren é...
    Ik wens jullie het allerbeste!!!

    Groetjes,
    Bjorn Van Marsenille
    KMO 3B

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Florian

Op 14/1 naar Moskou voor training en kennismaking met Russische bedrijfscultuur. Op 4/2 naar Kiev om daar als Commercieel medewerker te beginnen bij een transportbedrijf.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 245
Totaal aantal bezoekers 37688

Voorgaande reizen:

14 Januari 2008 - 30 April 2010

Oekraine

Landen bezocht: