Wat een leven! - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Florian Dijck - WaarBenJij.nu Wat een leven! - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Florian Dijck - WaarBenJij.nu

Wat een leven!

Door: Florian

Blijf op de hoogte en volg Florian

07 Juni 2008 | Oekraïne, Kiev

Hallo allemaal,

Het is een hele tijd stil geweest, want het is een hele tijd verschrikkelijk ongelooflijk waanzinnig druk geweest!

Ten eerste is er natuurlijk mijn werk. In de afgelopen maand ben ik het hele land rondgereist om naar beurzen en potentiele klanten toe te gaan. Ik ben twee keer in Dnepropetrovsk geweest, twee keer in Lviv, een keertje in Odessa, en een keer in Moskou. Allemaal erg leuk, maar ook behoorlijk vermoeiend, omdat ik de meeste stukken met de nachttrein heb gedaan. Ik kreeg op een gegeven moment het verwijt van mijn huisgenootje dat ze me 's ochtends vaker ziet thuiskomen van mijn werk dan 's avonds...

Ik mag niet klagen, mijn leven is rijk en er zit voldoende afwisseling en uitdaging in, maar het was wel een beetje te veel. Daarnaast wil je natuurlijk ook nog een beetje een sociaal leven hebben, en dat is niet simpel als je maar 3 nachten per week in je eigen bed ligt en de rest in treinen en hotels. Maar goed, dat was iets tijdelijks, en de resultaten zijn er ook direct, we hebben Mei afgesloten met goede resultaten en Juni belooft nog beter te worden.

Voor de rest gaat het erg goed met me! Ik geniet met volle teugen van het land. Ik blijf erbij dat het echt een heerlijke plek is om te wonen, de tegenstellingen zijn zo boeiend. Neem nou de luchthaven Boryspil, daar staat een winkeltje in met prijzen in Euro's en allerlei luxe-artikelen uit het westen. Vlak bij dat winkeltje hangt een Oosters Orthodox icoon met een gordijntje dat 's nachts dichtgedaan wordt (ook Jezus en Maria moeten wel eens kunnen slapen). Die twee zaken zo dicht bij elkaar, oud en nieuw, Westers en Oosters, dat vind ik mooi. Oekraïne blijft me verrassen, er is zo veel te zien!

Het enige wat jammer is is dat het soms zo vreselijk moeilijk is om bepaalde dingen te vinden. Ik wil al een hele tijd een cello hebben hier, en ik kan er gewoon niet aankomen. Ik heb al meerdere mensen aangeklampt die met een cello op hun rug liepen, en iedereen heeft hem via een bekende van een bekende. Ik heb alle muziekwinkels intussen wel gehad, denk ik, en kan er gewoon niet aankomen. Gat in de markt? Hoe dan ook, ik ga op mijn volgende terugreis mijn cello meenemen hierheen, ik zal wel zien hoe het dan loopt met douanetoestanden.

Overigens is dat niet het enige probleem, er is ook steeds meer onduidelijkheid over of ik nu wel of niet een visum aan moet vragen. Vroeger was er een regel dat je zo vaak kon komen als je wilde, maar per keer niet langer dan 90 dagen. Zo lang zit ik hier nooit dus dat was geen probleem. Afgelopen zomer is die regel veranderd. Nu mag ik hier zo vaak komen als ik wil, maar per 180 dagen mag ik IN TOTAAL niet meer dan 90 dagen hier zijn zonder visum. Kijk, dat verandert de zaak natuurlijk aanzienlijk, maar dit zou Oekraïne niet zijn als dat een groot probleem was. De regel wordt namelijk nog altijd niet nageleefd door de overheidsdiensten. Iedereen reist gewoon nog steeds in en uit, ook als je hier al veel meer dagen op je naam hebt staan. Nu is Oekraïne echter lid geworden van de WTO, en dat betekent dat ze bepaalde procedures toch echt zullen moeten gaan invoeren. De vraag is dus of ik er nog mee weg kan komen dat ik hier in totaal meer dan 90 dagen op mijn naam heb staan. Ik zal waarschijnlijk moeten betalen, ben benieuwd hoe veel dat gaat kosten ;-)

Mensen, ik ga weer afronden. Ik heb eigenlijk niet zo heel erg veel te vertellen. Als alles meezit ga ik deze zomer in Siberie raften en de zonsverduistering bekijken, dan heb ik een hoop te vertellen. Als alles tegenzit zit ik op dat moment in België en ruim ons appartementje daar leeg omdat ons contract afloopt. Ook dan heb ik het een en ander te melden. Hoe dan ook horen jullie van mij!

Hopelijk daar alles even goed als hier!

Groetjes, Florian



  • 08 Juni 2008 - 12:47

    Benjamin:

    Dag Broeders,

    Leuk om weer wat van je te lezen. We praten over een week weer met elkaar, neem je je foto´s mee?

    Knuffel, Benjamin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Florian

Op 14/1 naar Moskou voor training en kennismaking met Russische bedrijfscultuur. Op 4/2 naar Kiev om daar als Commercieel medewerker te beginnen bij een transportbedrijf.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 37683

Voorgaande reizen:

14 Januari 2008 - 30 April 2010

Oekraine

Landen bezocht: