Seizoensfruit en een belastingnummer - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Florian Dijck - WaarBenJij.nu Seizoensfruit en een belastingnummer - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Florian Dijck - WaarBenJij.nu

Seizoensfruit en een belastingnummer

Door: Florian

Blijf op de hoogte en volg Florian

12 Juli 2008 | Oekraïne, Kiev

Hallo allemaal,

Intussen tikt de tijd rustig verder, je werkt je dagen af op kantoor, rent van de ene klant naar de andere, gaat naar netwerkborrels en andere saaie bijeenkomsten, en voor je het weet is er alweer een maand voorbij.

En toch mag ik niet klagen, want er is iets heerlijks gaande hier: seizoensfruit en groeten! Het is echt ogelooflijk hoe veel heerlijk fruit je hier kunt krijgen, zo uit de kofferbak van een Lada. Een halve kilo bosbessen, een beker frambozen, een zak kersen, kruisbessen, abrikozen en nectarines, allemaal van lokale teelt, supervers, zonder bestrijdingsmiddelen en bijna gratis, maar het belangrijkste: lekker!! Oh, ik heb gisteren echt zitten smullen van een bak bosbessen met zure room, na een kom courgettesoep en verse erwtjes. Zo zoet en knapperig dat die waren! Ik weet het, dit klinkt misschien heel stom, maar hier is het echt belangrijk. In Oekraïne is er niet het hele jaar door alles te krijgen, in de winter eet je variaties op aardappel, kool en bieten, maar in de zomer gaat er echt een paradijs voor je open! Ik geniet met volle teugen!!

Verder heb ik nog een fijne ontdekking gedaan. Ik weet nu hoe ik een belastingnummer moet aanvragen. Ernst& Young wilde me er EUR 450 voor aanrekenen, maar dat gaat mooi niet door: gewoon even je paspoort laten vertalen bij de notaris, dan naar het belastingkantoor, en binnen 2 weken heb je voor een fractie van die prijs een belastingnummer. Dat nummer opent enorm veel mogelijkheden, ook als je hier niet officieel bent ingeschreven (zoals bij mij het geval is). Je mag bijvoorbeeld een auto kopen en een Oekraïens kenteken aanvragen, je mag een huis en grond kopen, en je mag hier officieel geld verdienen, alleen niet in loondienst, want dan moet je een werkvergunning hebben.

Voor de rest gaat het mij hier prima! Over een dikke week ga ik raften in Siberië, in de Altai, en deze week heb ik mijn evaluatie in het hoofdkantoor in Nederland over een semester dat in mijn ogen erg goed is gegaan, dus ik heb er wel zin in! Nog iets heel leuks, trouwens: Ik heb het aanbod gekregen van een lokaal Marketinginstituut om hier lessen Marketing te geven in de avonduren voor een NIMA diploma, dat officieel erkend wordt in heel Europa als officieel diploma Marketing. Ze zagen mijn profiel op LinkednIn staan, met daarbij mijn titel ofzo, en dus dachten ze dat ik wel in aanmerking kwam. Vind het wel geestig, heb dinsdag een afspraak, en dan zien we wel wat daar uit voortkomt.

Zo, dat was het weer voor even.
Hopelijk hebben jullie even goed weer als wij vandaag, het is heerlijk!!

Groetjes, Florian

  • 13 Juli 2008 - 23:14

    Benjamin:

    Hey Florian,

    Ik denk dat als de obesitas-lui hier uit het westen naar de markt gaan in Oekraïne, ze duidelijk aan hun 2 stuks fruit per dag zouden komen:P

    Maar even serieus. Leuk dat het zo goed verloopt en dat je kunt blijven genieten van alle nieuwe dingen die op je af komen. Blijkbaar heb je nog genoeg uitdagingen voor de boeg.

    Het weer hier is niet zo fantastisch, nu dan even 3 dagen zon met 20+ graden, maar vanaf woensdag weer regen en 20- graden:(.

    Kun je mij de precieze data doorgeven wanneer jij weer terug bent in Kiev, nadat je de verhuisde spullen een plekje hebt weten te geven in jouw woning? Dan ga ik kijken naar tickets en mijn agenda natuurlijk!

    Veel plezier in Siberië iig en tot gauw!

    Liefs, Benjamin

  • 21 Juli 2008 - 07:48

    Marco:

    Hallo Florian,

    Vanaf 25 augustus ben ik in Kiev om stage te lopen, alleen heb ik nog geen huisvesting kunnen regelen. Weet jij toevallig iets? Zo ja, zou je dan willen mailen naar marcorosenbrand@live.nl ?

    Alvast bedankt!

  • 21 Juli 2008 - 16:12

    Daniel:

    kunnen ze ook van die fruit alcohol maken?

    ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Florian

Op 14/1 naar Moskou voor training en kennismaking met Russische bedrijfscultuur. Op 4/2 naar Kiev om daar als Commercieel medewerker te beginnen bij een transportbedrijf.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 248
Totaal aantal bezoekers 37683

Voorgaande reizen:

14 Januari 2008 - 30 April 2010

Oekraine

Landen bezocht: